piątek, 21 stycznia 2011

Style przyswajania wiedzy


Moje doświadczenia ze sposobem przekazywania wiedzy są różne. Ze szkolnych doświadczeń pamiętałem tylko tyle, że nauczyciele mieli jeden cel, realizację programu nauczania przewidzianego dla danej klasy

Jeżeli w trzeciej klasie szkoły średniej należało przerobić daną epokę literacką, to była ona przerobiona. Nawet jeśli nauczyciel zachorował i przebywał na zwolnieniu lekarskim, wyznaczano w jego miejsce zastępstwo. Nauczyciele do zastępstwa podchodzili z pewnym dystansem. Nie chcieli burzyć obranego przez chorego kolegę, koleżankę planu realizacji materiału. Wszystko w imię wyższego dobra jakim było przekazanie uczniom całości przewidzianego przez Kuratorium Oświaty materiału.
Nikt jednak nie zadawał sobie nawet trudu, żeby sprawdzić, który styl uczenia przeważa w danej klasie. To był problem uczniów. Owi uczniowie różnili się między sobą nie tylko wyglądem, co jest rzeczą oczywistą, ale także sposobami przyswajania wiedzy. Można ich było podzielić na 3 grupy:
wzrokowców – najszybciej przyswajających wiedzę w trakcie obserwacji innych osób wykonujących dane czynności. Wzrokowcy preferują otrzymywanie gotowych skryptów, prezentacji i samodzielne zapisywanie uwag nauczyciela. Nawet hałas nie jest w stanie rozproszyć ich uwagi.
słuchowców – są przeciwieństwem wzrokowców. Hałas jest dla nich czynnikiem zakłócającym proces nauczania. Nie szukają oni kontaktu wzrokowego z nauczycielem. Nie lubią też sporządzać notatek, ufają swojej umiejętności słuchania i zapamiętywania przekazywanej wiedzy. Podczas lekcji mogą być gadatliwi.
kinestetyków – uczących się biorąc aktywny udział w lekcji. Są mało cierpliwi. Bywają także impulsywni. Ich podejście do nauki może sprawiać wrażenie chaotycznego. W trakcie lekcji mogą sprawiać wrażenie niespokojnych, jeśli nie muszą fizycznie czegoś wykonać.

Mało osób reprezentuje wyłącznie jeden z wyżej wymienionych typów. Żeby proces nauczania był skuteczny powinien opierać się na wszystkich trzech płaszczyznach. Nie tylko wyścig z czasem i realizacja programu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz